Važne informacije

 

Avionski prijevoz sportskog oružja

Najstrože je zabranjen prijevoz sportskog oružja i municije u ručnoj prtljazi.

Oružje se prevozi po posebnim i vrlo strogim pravilima. Može se prevoziti kao registrirana prtljaga i to uz poštovanje težinskog koncepta. Ova se prtljaga mora posebno najaviti kroz rezervaciju i za nju je potrebna suglasnost aviokompanije.

Pored propisnog pakiranja i predaje prilikom registracije, putnik koji sa sobom nosi ovakvu opremu mora imati sljedeću dokumentaciju:

  • Dozvolu za nošenje oružja,
  • Izvoznu dozvolu zemlje iz koje putuje i uvoznu dozvolu zemlje u koju putuje,
  • Specijalne carinske dozvole zemlje u koju unose oružje.

 

Za prijenos sportskog oružja i municije obavezno se raspitajte kod aviokompanije i kod policijskih službi kako biste prikupili svu potrebnu dokumentaciju. Dokumentacija potrebna za prijevoz sportskog oružja i municije ovisi o svakoj zemlji posebno, kao i o avio kompaniji. Neke kompanije čak i ne dozvoljavaju prijenos oružja ni pod kojim uvjetima.

 

Za sve dodatne informacije možete nas kontaktirati preko stranice za kontakt.

Putnici s posebnim potrebama

Putnici kojima su potrebna invalidska kolica moraju o tome obavijestiti kompaniju prilikom obavljanja rezervacije. Većina prijevoznika i aerodroma nude besplatna invalidska kolica i vozila za prijevoz s pratiteljem u odlasku i dolasku. Također, ovu je uslugu potrebno zatražiti prilikom rezervacije leta, kako bi putnik dobio potvrdu od prijevoznika da će ona biti izvršena. Neki prijevoznici na dugolinijskim letovima nude posebna kolica za kretanje po kabini (wheelchair on board). Putnici s vlastitim invalidskim kolicima trebaju navesti veličinu i težinu kolica prilikom rezervacije, njihov prijevoz u prtljažniku je besplatan. Za ovu vrstu potrebe postoje različite kategorije ovisno o stanju putnika i odnose se na potpunu nepokretnost, djelomičnu nepokretnost, može li putnik prelaziti manje ili veće dionice, je li potrebna pomoć prilikom kretanja uz ili niz stepenice.

Putnici s oslabljenim sluhom ili vidom

Na njihov zahtjev, prijevoznici pružaju uslugu pratnje na aerodromu. Prijevoz obučenih pasa za pomoć u kabini je besplatna. Molimo obavijestite prijevoznika prilikom rezervacije da namjeravate letjeti uz pomoć psa.

Prijevoz putnika sa zaraznim bolestima

Prijevoznici generalno ne prihvaćaju prijevoz osoba sa zaraznim bolestima kao što su otvorena tuberkuloza, zarazna žutica, šarlah, difterija, vodene kozice ili slične bolesti.

Specijalni obroci u avionu

Većina avio kompanija nudi putnicima izbor posebnih obroka, u skladu s njihovim potrebama i navikama.

  • Vegetarijanski Orijentalni obrok - veganski obrok pripremljen na istočnjački način (kineski ili japanski)
  • Košer (Kosher meal) obrok - sprema se prema ortodoksnim židovskim običajima u prehrani. Za pripremanje ovog obroka poštuju se brojna i jako komplicirana pravila.
  • Kineski stil vegetarijanske kuhinje
  • Vegetarijanski Jaina obrok - vegetarijanski obrok pripremljen posebno za vjernike đainizma, indijske religije
  • Indijski stil vegetarijanske hrane - pripremljen u skladu s Jaina običajima
  • Vegetarijanski obrok - priprema se isključivo s namirinicama biljnog porijekla
  • ​Obrok u zapadnom stilu - bez mesa i mliječnih proizvoda.
  • Hindu obrok - Obroci se pripremaju u skladu s vjerskim pravilima. Priprema se bez junetine, junećih proizvoda i bez svinjetine
  • Muslimanski obrok - bez dodataka svinjskog mesa ili prerađevina, želatina, i bez alkohola (vinski preljevi). Zamjena ovog obroka može biti VGML, koji se priprema isključivo od namirnica biljnog porijekla, ili SFML, u kojem se, osim svih vrsta voća i povrća, nalazi riba, uz upotrebu isključivo biljnih masnoća.
  • Obrok za dijabetičare - obrok se priprema bez namirnica koje izazivaju nagli porast glukoze, vodeći računa o izbalansiranoj količini bjelančevina, ugljikohidrata i masti. Mogu se koristiti mlijeko i mliječni proizvodi bez šećera, sve vrste svježeg voća i povrća, bijela riba kao i nemasno meso.
  • Blagi obrok - Lagana jela, niske masnoće i blago začinjena, uključuju nemasno meso ili ribu.
  • Obrok bez glutena - Ne sadrži žitarice (pšenica, raž, ječam, zob) ni umjetnu hranu.
  • Niskokalorični obrok - Jela pripremljena s niskokaloričnim namirnicama. Ne sadrže tjestenine, pekarske proizvode ili proizvode koje sadrže kreme.
  • Obrok bez soli - Blago začinjena jela, s malom količinom soli. Nije dozvoljeno soljeno, dimljeno i konzervirano meso. Žitarice i svi proizvodi od žitarica su dozvoljeni, kao i sve povrće.
  • Obrok s malo masnoće/kolesterola - Sadrži sastojke s minimalnom količinom masti, bez kolesterola.
  • Obrok bez laktoze - Dijetalan obrok, sadrži proizvode bez laktoze. Namirnice od kojih je obrok pripremljen su meso, riba, perad, pecivo bez mlijeka, povrće i svježe voće.
  • Obrok za bebe (do 24 mjeseca starosti) - Sastoji se od kašice od povrća i voća. Mora biti originalno zapakiran od strane proizvođača.
  • Dječji obrok (2-14 godina) - Uravnotežen, djeci prilagođen obrok, bez ljutih začina. Na primjer, tjestenina s umakom od rajčice, kroketi od piletine...
  • Obrok od plodova mora - priprema se od ribe, povrća, jaja, voća i namirnica s ugljikohidratima. Upotrebljavaju se masnoće isključivo biljnog porijekla.
  • Obrok s ograničenom količinom bjelančevina – namijenjen je osobama s bolestima jetre i bubrega. Obroci se pripremaju od svježeg voća i povrća, biljnih masnoća i začina i ograničene količine jaja ili mesa.

Česta pitanja putnika

•  Do kada se mora rezervirati karta?
Kartu možete rezervirati bilo kada, ali cijena nije garantirana. Naš prijedlog je da se rezervacija napravi odmah, s obzirom da je besplatna i neobavezujuća. U periodu trajanja rezervacije, možete odlučiti putujete li ili ne, a cijena vam je sigurna.
• Koliko traje rezervacija?

Neke rezervacije traju duže, neke kraće, a sve ovisi o dosta faktora. Većina rezervacija traje 3 dana, ali postoje one koje traju samo jedan dan. Neke je moguće produžiti, neke ne, ovisno o trenutnoj raspoloživosti. Pravu informaciju o trajanju moguće je dobiti tek nakon pravljenja rezervacije.
• Koliko je dozvoljeno nositi prtljage?
Većina avio kompanija dozvoljava jednu prtljagu od 20kg. U sklopu cijene avio karte, čak i na dugolinijskim letovima, međutim postoje i one koje za svaku prtljagu traže posebnu doplatu. Ukoliko imate dvije ili više prtljage, moguće je izvršiti doplatu, koja se razlikuje ovisno o tome kojom avio kompanijom letite.
• Je li moguće kupiti kartu u jednom pravcu?

Avio kartu je moguće kupiti u jednom smjeru, ali ne za sve destinacije. Na primjer za USA morate imati povratnu avio kartu, ukoliko nemate dozvolu za privremeni ili stalni boravak..
• Što se događa s kartom u slučaju pomicanja ili otkazivanja leta?
Uvjeti koje su avio kompanije propisale, najviše ovise o klasi Vaše avio karte. Tako, na primjer, karta kupljena na najjeftinijoj klasi, ukoliko se otkaže u potpunosti propada, može se refundirati samo neki mali dio od taksi. Ukoliko je karta na nekoj od skupljih klasa, možete očekivati povrat novca u potpunosti ili neki veći dio. Ukoliko je do pomicanja ili otkazivanja leta došlo od strane avio kompanije, uvjeti za refundaciju su znatno povoljniji.
• Refundira li se karta u slučaju da se ne dobije viza?
Većina avio kompanija odobrava 100% povrat novca, ukoliko je razlog odbijanje za vizu. Kao dokaz morate imati dokument iz veleposlanstva.
• Može li netko drugi  iskoristiti moju avio kartu?

Avio kartu nije moguće prebacivati na drugo ime ni u kakvoj opciji.
• Koliko dugo vrijedi avio karta?

Svaka avio karta vrijedi godinu dana od datuma izdavanja.
• Što je to elektronska karta?

Prije deset godina su sve avio kompanije izdavale papirnate karte i putnici bez takve karte nisu mogli letjeti. Ako bi netko izgubio papirnatu kartu usljedili bi dodatni troškovi i komplikacije.

Danas gotovo sve avio kompanije, koje su članice IATA, izdaju samo elektronske karte. To znači da Vaša avionska karta ima poseban broj i da je dokument koji dobivate kod nas, samo neka vrsta potvrde o izdanoj karti. Na aerodromu je još uvijek dobro imati tu potvrdu sa sobom pošto je na njemu napisan broj vaše karte. Srećom, taj je broj sačuvan u sustavu, što znači da gubitak potvrde ne uzrokuje nikakve probleme. Nekim avio kompanijama i aerodromima je dovoljno predočiti samo osobne dokumente.

 

• Moja putovnica uskoro ističe. Mogu li još uvijek putovati?
Bilo bi dobro da unaprijed, prije početka putovanja, osigurate valjanost svoje putovnice (neke destinacije zahtjevaju da Vaša putovnica ima određenu dužinu trajanja). Kontaktirajte najbliže lokalno veleposlanstvo zemlje u koju namjeravate putovati.
• Mogu li putovati kada sam trudna?
Da, ali samo do 28. tjedna trudnoće (7 mjeseci) možete putovati kada ste trudni i bit ćete predmet stalne brige i pažnje našeg osoblja tijekom putovanja. Poslije tog roka, neophodno je da kada rezervirate kartu, obavijestite naše osoblje o Vašem stanju, kako bi dobili, u cilju Vaše potpune sigurnosti, suglasnost od liječnika-"AVIO KOMPANIJE" da putujete avionom.
•  Imam poteškoća u kretanju. Kakve pogodnosti su mi na raspolaganju na aerodromu i u avionu?

Potrebno je, prije svega obratiti na to pažnju prilikom pravljenja rezervacije. Prema nivou sposobnosti kretanja određuje se i pomoć. U lakšem slučaju, invalidska će Vas kolica sačekati kod šaltera za čekiranje prtljage i prevest će Vas do izlaza. U avion ćete ući sami. U težem slučaju, ako Vam je ulazak u avion problem, bit ćete unijeti u avion specijalnim kolicima. U najtežem slučaju potpune nepokretnosti, možete putovati jedino uz odobrenje liječnika-"AVIO KOMPANIJE", koji će odrediti da li je potreban pratitelj.
• Što se događa ako moja prtljaga prelazi dozvoljenu težinu?
Ako Vaša prtljaga prelazi dozvoljenu težinu, svaki će se kilogram preko toga tretirati kao višak prtljage i on se plaća direktno na šalteru za čekiranje prema određenom cjeniku po kilogramu.
• Kakva su ograničenja za ručnu prtljagu koju se unosi u kabinu?
Možete unijeti jednu torbu po osobi, težine do 10 kilograma. Maksimalna dimenzija (dužina + širina + visina) može biti do 115 cm.
• Mogu li unijeti glazbene instrumente u kabinu?
Glazbene instrumente koje možete bez problema držati u krilu možete unijeti u kabinu. U kabinu možete unijeti i veće glazbene instrumente (čiji obujam ne prelazi okvire vrata), kao i izuzetno skupe manje glazbene instrumente, ali oni moraju biti pakirani u kutije, moraju se unaprijed najaviti, dobiti suglasnost o prijevozu i za njih rezervirati posebno sjedište. Instrumenti ne smiju sadržati nikakav opasni materijal ili artikal koji se ne smije unositi u avion.
• Mogu li mog kućnog ljubimca unijeti u kabinu sa sobom?
Možete. Kako bi osigurali svoju i sigurnost drugih putnika, potrebno je najaviti i rezervirati prijevoz Vašeg ljubimca (psi, mačke, ptice i ostale sitne kućne ljubimce) u lokalnom "AVIO KOMPANIJA" predstavništvu uz potrebnu dokumentaciju i zdravstvenu potvrdu za Vašeg ljubimca. Vaš ljubimac ne može imati više od 10 kilograma zajedno s kavezom (košaricom) koju ste mu po propisima osigurali, a njihova težina se naplaćuje kao višak prtljage po važećoj tarifi.
• Koje životinje se ne mogu unijeti u kabinu?
Sve životinje koje su teže od 10 kilograma, koje nemaju kavez (košaricu), nisu prijavljene na carini i nemaju potrebne dokumente.


 

Kućni ljubimci u avionu

Većina avio kompanija dozvoljava prijevoz kućnih ljubimaca malih dimenzija i težine (psi,mačke,ptice) u putničkoj kabini, pod uvjetom da ukupna težina životinje i kaveza ne prelazi određenu težinu, kavez mora biti vodootporan i otporan na ugrize i ne smije prelaziti 115 cm u zbroju stranica kaveza, dok pojedine avio kompanije ne dozvoljavaju prijevoz životinja ni pod kojim uvjetima osim pasa vodiča. Cijena transporta ovisi o tome koja destinacija je u pitanju i koja kompanija je prijevoznik. Neke avio kompanije ovu uslugu naplaćuju po kilogramu životinje i ovisno o destinaciji, dok neke naplaćuju ovu uslugu po unaprijed utvrđenim tarifama.

Životinje koje se ne mogu prevoziti u kabini bit će transportirane u odgovarajućim dijelovima tovarnog prostora, koji ima reguliranu temperaturu i pritisak. Životinja u kavezu mora imati dovoljno prostora da ustane, da se kreće. Kavez mora biti opremljen posudama za vodu i hranu.

Pas vodič za slijepe i gluhe obično se prevozi besplatno i može putovati u kabini, bez obzira na veličinu. Ova usluga se mora unaprijed najaviti kroz rezervaciju.

Posebna prtljaga

U specijalnu prtljagu spada prtljaga koji značajno odstupa od standardnih kofera prema svojim oblicima i dimenzijama. Sva se sportska oprema mjeri i razvrstava u tri kategorije: mala, srednja i velika.

Bicikl

Prijevoz bicikla se obično vrši prema tarifama koje ovise o aviokompaniji i destinaciji. Moraju biti spakirani na propisan način u specijalne boksove za bicikl ili kao registrirana prtljaga, dok pojedine kompanije ne postavljaju nikave uvjete. Prije leta se zato treba temeljno raspitati o svemu, ne samo kod aviokompanije nego ako je moguće i na aerodromu s kojeg ćemo poletjeti.

Ski, snowboard i oprema za golf

Može se jednostavno transportirati kao predana prtljaga koju se računa kao jedan komad prtljage ako je pakirana zajedno i ona se računa u ukupnu prtljagu poštujući težinski koncept. Postoji i opcija doplate ukoliko se oprema transportira kao dodatna prtljaga prema unaprijed određenim tarifama koje ovise o prijevozniku. Za ovu je opremu potrebna rezervacija i potvrda 48 sati prije polijetanja.

Kajak, kanu i oprema za surfanje

Pojedine aviokompanije zbog tipova aviona nemaju mogućnost prijevoza ovakve opreme. Većinom se moraju predati kao roba i u tom se slučaju transportiraju po pravilima cargo prometa. Svaka aviokompanija propisuje vlastita pravila za prijevoz specijalne prtljage ovisno o vlastitom tarifnom sustavu i konceptu određivanja cijena, kao i o tipu aviona kojim se vrši prijevoz.

Ronilačka oprema

Ronilačka se oprema može sastojati od odijela, prsluka, čarapa, maske, cipela, peraja, noža i regulatora. Ronilačke lampe moraju biti transportirane kao ručna prtljaga i žarulja i baterija iz njih moraju biti izvađene. Boca za kisik mora biti prazna, a ventil na njoj mora biti otvoren i skinut. Ronilačka oprema može biti zapakirana zajedno i predana kao jedan komad prtljage (komadni koncept), u slučaju da prelazi propisanu težinu naplaćuje se posebna tarifa.

Glazbeni instrument

Glazbeni se instrumenti mogu prevoziti na više načina. Instrument se može prenositi kao registriran ako je zapakiran u tvrdu kutiju. Aviokompanije ne odgovaraju za oštećenje ukoliko su instrumenti loše zapakirani.

Instrumenti čija dužina premašuje 100 cm mogu se transportirati isključivo kao jedan komad prtljage (ne mogu biti pakirani zajedno s nekim drugim stvarima). Za instrumente čija je dužina preko 203 cm ili su teži od 32 kg mora se tražiti suglasnost aviokompanije. U ručnoj prtljazi se mogu prenositi manji glazbeni instrumenti ukoliko se mogu unijeti u pretinac za ručnu prtljagu iznad sjedala. Za veće instrumente koji se prenose u putničkoj kabini potrebno je rezervirati dodatno sjedalo. Dodatno se sjedalo plaća po cijeni karte za odraslu osobu.

Elektronske karte

Nekada su avionske karte bile ukoričene, a na naslovnoj korici nalazio se natpis i logotip aviokompanije. Svaka avionska karta predstavljala je identitet aviokompanije i svaka je od njih imala svoje vlastite karte. Tu su se nalazila i uputstva za putnike, skice prtljage s propisanim dimenzijama i razne druge obavijesti. Prema odluci Međunarodnog udruženja avioprijevoznika koje okuplja 240 aviokompanija od 2007. godine ove su se karte prestale koristiti i uvedene su elektronske aviokarte. Eliminiranje papirnatih karata donijelo je značajno smanjenje troškova avio kompanijama, a samim time i smanjenje cijena u avio prometu posljednjih godina.

Međunarodna asocijacija za zračni promet (IATA) je procijenila da će putnicima na taj način olakšati i ubrzati čekiranje ili će im omogućiti da se sami čekiraju, olakšati promjenu datuma, putnici se mogu sami informirati putem tražilice o određenim letovima i aviokompanijama, a s druge strane, omogućuje aviokompanijama ogromne uštede na godišnjem nivou. Za turističke agencije „e-ticketing” pruža veće mogućnosti upravljanja poslovanjem jer su u mogućnosti izvršiti izmjene na rezervacijama dok su na telefonskoj vezi s putnikom. Prema procjenama IATA koju čini oko 94% svjetskog avio prijevoza bi na godišnjem nivou zaradila oko 3 milijarde američkih dolara ili u prosjeku oko 9 dolara po karti prilikom izdavanja elektronske karte u odnosu na tiskanje papirnatih karata.

Kada se izda elektoronska karta za zadano putovanje, formira se elektronski zapis u sustavu kompanije koja sadrži podatke o broju rezervacije i broju same elektronske karte te to predstavlja potvrdu kupovine mjesta u avionu. Vama za putovanje nije potrebna čak ni tiskana avio karta, dovoljno je samo otići s putovnicom na šalter za čekiranje gdje će Vas osoblje naći u sustavu i dati Vam boarding pass. Za svoju osobnu sigurnost Vi je možete isprintati.

Danas u svijetu su skoro sve prodavane avio karte u elektronskom formatu, a mnoge kompanije izdavanje papirnatih karata čak i dodatno naplaćuju.

Savjeti stjuardese

Preporuke stjuardese za putovanje avionom s djecom

Avion se odvojio od "gejta" i osjetili ste pravo olakšanje. Nekako ste uspjeli zabaviti trogodišnjaka i bebu staru šest mjeseci, mada i to nije bilo lako.

Svi ste se smjestili na sjedala, zavezali pojaseve. Oboje djeluju pospano, kada iznenada preko razglasa čujete: „Govori Vaš kapetan. Žao mi je što Vas moram obavijestiti, ali kontrola letenja je upravo ponovno odložila naš let. Idemo se parkirati. Za sat vremena bit ćemo u zraku.“

Upravo tada beba počinje vrištati i budi drugo dijete, kojemu je baš sad previše hladno. Nemate dekicu, stjuardese nemaju dekicu, upotrijebili ste posljednju pelenu i nemata ništa čime biste zabavili djecu dok čekate let. Počinjete se brinuti da Vas čeka pakleno putovanje.

Iznenadili biste se koliko često, kao stjuardesa, vidim ovakav ili sličan scenarij. Prvi let avionom s mojom kćerkom bio je kad je imala tri tjedna, a od tada je letjela skoro jednom mjesečno. Prije nego što sam ovo uradila, imala sam petnaestogodišnje iskustvo u promatranju obitelji  na putovanju i ovdje sam da vam pomognem.

Jedna od najvažnijih stvari, koje možete učiniti kada putujete s djecom je da dobro izaberete stvari koje ćete ponijeti. Slijedite ove savjete i vidjet ćete da ste spremni za sve što Vam putovanje avionom može prirediti...

Prvih pet osnovnih stvari za dijete/bebu

  1. Pelene i maramice − Moje pravilo je po jedna za svaki sat putovanja, plus pet u slučaju tehničkih i drugih kašnjenja.
    Adekvatne zalihe hrane − Ako dojite onda nema problema. Ako ne, ponesite dodatnu hranu za slučaj da let kasni. Kada putujete s bebom, niste ograničeni pravilom „100 ml“.
    Ekstra odjeća − Ne samo za bebu! Preporučuje se košulja za mamu ili tatu u slučaju pljuckanja. Također, mala dekica.
    Vrećice sa zip zatvaranjem − Odlično će poslužiti za prljavu odjeću, prljave pelene i ostatak užine.
    Čepići za uši − Ponesite dovoljno da ih imate i za ljude oko vas, pošto situacije u kojima dijete plače, mogu biti stresne i za njih.

Pet osnovnih stvari za predškolsko dijete

  1. Grickalice i užina − Sačuvajte ih za putovanje jer su Vašoj djeci potrebni da bi održali stabilnu razinu šećera u krvi. Ponesite one stvari u kojima uživaju kod kuće kao što je npr. žitna pločica.

    Maramice i podmetači − Možete ih kupiti u svakom dućanu i upotrijebiti kao podlogu sa koje vaše dijete može jesti i sa kojom može se igrati, a da se ne morate brinuti o bakterijama.

    Prazna boca za vodu koju možete napuniti na slavini.

    Aktivnosti − Razmislite čime se Vaša djeca zabavljaju kod kuće, a da se to može raditi u avionu u tišini. DVD player, lutke, knjige, papir i bojice… su neke od ideja. Ponesite puno različitih stvari da im zaokupite pažnju!

    CARES pojas − To je akronim za izraz „Child Aviation Restraint System“. On se odnosi na pojas kojim se dijete u avionu, zbog svoje sigurnosti,  veže. Namijenjen je djeci teškoj između 10 i 20 kilograma. Pojas lako možete omotati oko avionskog sjedala i spakirati u vašu ručnu prtljagu.

    (O autoru: Sara Keagle je stjuardesa velike američke aviokompanije sa preko dvadeset godina iskustva. Na svom blogu TheFlyingPinto.com dijeli savjete kako bi putovanje avionom bilo što ugodnije.)

Korisni savjeti

Na putovanje možete ponijeti dosta više stvari nego što je to službeno dozvoljeno. Da biste u tome uspjeli, morate voditi računa na koji se način pakirate, kao i na raspored stvari… Naime, ukoliko imate potrebu za viškom prtljage, izbjegnite dodatne troškove tako što ćete teže stvari prebaciti u ručnu prtljagu, a kabastije i lakše ostaviti za kofer koji se predaje na čekiranju. Kada je ručna prtljaga u pitanju, službeno je dozvoljena težina od 10 do 15 kg, ovisno o kompaniji, ali u 99% slučajeva nitko Vam nikada to neće mjeriti. S obzirom da imate pravo samo na jednu ručnu prtljagu, višak vaših stvari možete spakirati u neke veće i čvršće vreće, koje se ne računaju kao posebna prtljaga i mogu se dodatno ponijeti sa sobom u avion. Također, kao ručna se prtljaga ne računa ni mala (ženska) torbica.

Često se u situacijama kada se do krajnje destinacije mijenjaju dva ili više aviona, može dogoditi da dođe do privremenog gubljenja kofera. Što to znači? Zbog kratkih konekcija ili grešaka na tranzitnim aerodromima, dolazi do toga da se prtljaga zagubi, tj. ne ubaci na Vaš let. Ukoliko do toga dođe na aerodromu Vaše krajnje destinacije, morate prijaviti nestanak prtljage. Prilikom prijave, važno je ostaviti TOČNE podatke, brojeve telefona, po mogućnosti i neki lokalni broj, adresu gdje odsjedate, opis kofera i što detaljniji opis sadržaja. Ovisno o kompaniji, putnik u ovakvim situacijama ima pravo na različite nadoknade, od predmeta za osnovnu higijenu do novčanog iznosa za svaki dan kašnjenja prtljage. Ukoliko se u određenom roku prtljaga ne pronađe, putnik ima pravo na totalnu nadoknadu štete, koja se također razlikuje ovisno o avio kompaniji.

Prilikom kupovine avio karte morate dobro obratiti pažnju na točnost podataka, vrijeme, datum i mjesto polaska, tranzita i povratka. Posebno na što se mora obratiti pažnju je točno upisano ime i prezime. Ukoliko dođe do greške u imenu, čak i u jednom slovu, male su šanse da se to može ispraviti, što praktično označava nove troškove za poništavanje i izdavanje druge karte s točnim podacima.

Nikada ne pakirajte važne ili vrijedne stvari u registriranu prtljagu (npr. lijekove, važne dokumente, kreditne kartice, vrijednosne papire, novac, nakit, ključeve, kamere, telefone i slične elektronske uređaje), zaključajte prtljagu i pričvrstite naljepnicu s imenom i prezimenom te adresom na unutrašnju i vanjsku stranu prtljage.

Izbor sjedala u avionu

Kada birate sjedala u avionu, od velikog je značaja informacija o tipu aviona kojim ćete letjeti, kao i koju putničku klasu želite. Da bi putnik napravio dobar izbor, potrebno je prije rezervacije sjedala upoznati konfiguraciju putničke kabine. Manji avioni kao što su ATR i FOKER, najčešće imaju konfiguraciju sjedala 1+2 ili 2+2; BOINGOVI avioni imaju najčešće 3+3, dok letjelice AIRBUS 380 SUPERDŽAMBA imaju 3+4+3 i kapacitet od 525 do 853 sjedala

Sjedala se označavaju brojevima i slovima. Prvo se ispisuje broj koji označava red, a zatim mu se dodaje slovo koje predstavlja oznaku kolone. Rezervaciju sjedala možete izvršiti na više načina: uz rezervaciju avio karte preko raznih online tražilica ili prilikom kupovine avio karte u turističkim agencijama ili aviokompanijama. Prilikom čekiranja, također, možete zamoliti zaposlenika avio kompanije da Vam rezervira određeno mjesto, ukoliko to mjesto nije ranije rezervirao neki drugi putnik. Ako ne izaberete ni jednu od ovih opcija, sjedalo će Vam biti automatski dodijeljeno prilikom online registracije, ili će Vam službenik dodijeliti prvo slobodno sjedalo kada se registrirate na šalteru.

Putnici ekonomske klase najčešće biraju sjedalo pored prozora ili pored prolaza, u skladu sa svojim afinitetima. Sjedalo pored prozora pruža lijep pogled, ali je manje udobno i zahtjeva pomicanje suputnika, na primjer, kada želite otići u zahod.

Dodatni prostor za noge, ili LEGROOM EXTRA SPACE, također je jedna od stavki koja je putnicima jako bitna. Obično je ona bitnija krupnijim ili visokim putnicima, kao i onima čije je putovanje duže. Low-cost kompanije najčešće dodatno naplaćujuju ova sjedala, kao i samu rezervaciju sjedala. Pored sjedala s dodatnim prostorom za noge postoje i sjedala pored EXIT-a (emergency seats), koja pružaju dodatni komfor. Međutim, ova sjedala imaju ograničenje u pogledu toga koji ih putnici mogu rezervirati. To su najčešće osobe koje su po procjenama kabinskog osoblja sposobne odreagirati u izvanrednim situacijama. Ukoliko kabinsko osoblje procijeni da osoba koja se tu nalazi nije spremna ili sposobna na suradnju, može je premjestiti na neko drugo mjesto.

Sjedalo pored prolaza (Aisle Seat):

Ova sjedala najčešće rezerviraju osobe s posebnim potrebama ili osobe kojima je dodijeljena pratnja, da bi se nad njima imao lakši nadzor.

Sjedalo ispred / iza pregrade (Bulkhead Seat):

Obično su to prva sjedala ekonomske klase, popularna kod putnika, nalaze se iza kabine i pružaju veći prostor za noge. Bulkhead seat mogu se nalaziti i ispred kabine. U tom slučaju, pregrada koja najčešće odvaja putničku kabinu i dio u kojem se nalaze zahod, bife i ostave za posadu, onemogućuje naginjanje sjedala.

Sjedala s običnim naslonom (Recliner Seat):

Kod ovih se sjedala naslon može neznatno spustiti unazad, kako bi se putnici mogli lakše opustiti i odspavati. Ovo su standardna sjedala u svim avionima i kod svih aviokompanija. Njihova veličina, udobnost i materijali od kojih su napravljena ovise o aviokompaniji. Ovakva sjedala s poboljšanim karakteristikama, kao što su bolji materijali, veći komfor i prostor za putnike, nalaze se u biznis klasi kod aviona za kraći i srednjelinijski promet.

Sjedala s oborivim naslonom (Lie-flat seat):

Ova se vrsta sjedala obično nalazi u biznis klasi i pruža mogućnost obaranja sjedala gotovo do kuta od 180 stupnjeva. Ovakav vid komfora posebno je značajan za interkontinentalne letove.

Kombinirana sjedala (Suit Seat):

Riječ je o najmodernijoj vrsti sjedala, koja imaju najveći avioni današnjice. Predstavjaju zapravo male kabine, koje mogu pružiti maksimalnu udobnost i komfor. Sjedala se mogu okretati na razne strane i potpuno obarati do 180 stupnjeva. Pored toga, opremljena su TV ekranima i raznim drugim elektronskim uređajima.

Biznis klasa

Sigurno nema putnika koji je putovao samo ekonomskom klasom, a da se nije zapitao kako je putovati najskupljom klasom u avio prometu. Koje su pogodnosti koje ona pruža? Za početak Vas želimo upoznati s tim da postoje Prva klasa, Biznis klasa i Ekonomska klasa.

Prva je klasa po pravilu najluksuznija klasa na redovnim linijama i imaju je samo one najveće i najbogatije avio kompanije. Biznis klasa predstavlja zapravo srednju klasu kod kompanija koje imaju Prvu klasu, odnosno najluksuzniju klasu kod većine kompanija. U tekstu koji slijedi mi ćemo govoriti o Biznis klasi kao najboljoj klasi u avio prometu, budući da Prvu klasu imaju samo pojedine avio kompanije.

Na dužim letovima u potpunosti se mogu osjetiti prednosti Biznis klase u pogledu udobnosti. Sjedišta su pogodnije konfiguracije, veća su, šira i udobnija. Razmak između susjednih sjedišta je veći, kao i razmak između redova, što povećava prostor za noge. Kod većih avio kompanija i u većim avionima sjedišta mogu se oboriti i do 180 stupnjeva. ATR avioni imaju Biznis klase u zadnjem dijelu aviona, dok se u većim avionima nalazi u prednjem dijelu i obično su odvojene pregradom ili zavjesom.

Na daljim destinacijama, putnici si mogu priuštiti odmor u jacuzziju, tuširanje, presvlačenje. Mogu dobiti i razne druge sitnice koje im mogu biti od pomoći tijekom leta (maska za spavanje, čarape umjesto papuča kako bi putnik odmorio svoja stopala, majice za presvlačenje, dodatne slušalice, mini pasta za zube i četkica, vlažne maramice). Putnici imaju kvalitetniji servis za vrijeme leta po pitanju obroka, besplatna alkoholna pića, posebnu audio-video opremu u sjedištima i niz drugih pogodnosti koje su uglavnom različite za svaku kompaniju.

Pogodnosti ove klase mogu se osjetiti i tijekom boravka na aerodromima i obavljanja neophodnih procedura. Za njih postoje specijalne luksuzne čekaonice (saloni) sa sadržajima kako za odmor i relaksaciju, tako i za rad. Omogućeni su im i posebni šalteri za čekiranje.

Biznis klase omogućavaju povoljnija pravila za prijevoz prtljage i putnici imaju pravo na više besplatne prtljage po težinskom konceptu. Tarife koje podrazumijeva Biznis klasa omogućuju sve vrste promjena, bez ikakve nadoknade, čak i otkazivanje karte s potpunom refundacijom.

Low cost kompanije u cilju smanjenja troškova lišene su ovih luksuza i nemaju Biznis klasu.

Prava i obveze putnika

  • Avio karta vrijedi godinu dana od dana izdavanja ili od početka putovanja osim ukoliko to nije drugačije predviđeno u karti, tarifama prijevoznika, uvjetima prijevoza ili odgovarajućim propisima.

    Ukoliko je predviđeno po tarifi karte, putnik ima pravo na besplatnu prtljagu. Dijete do 2 godine nema pravo na sjedalo niti na besplatnu prtljagu.

    Višak prtljage se posebno naplaćuje i u tu se svrhu izdaje posebna karta.

    U predanoj se prtljazi ne mogu prevoziti lomljivi predmeti, lako kvarljivi i zapaljivi materijali, novac, nakit, predmeti od plemenitog metala, vrijednosni papiri, obveznice i druge dragocjenosti, poslovni papiri i osobni dokumenti.

    Vatreno oružje, eksploziv, municija, stalni magnet, radioaktivni, nagrizajući, lako zapaljivi materijali ili materijali nepodnošljivog mirisa mogu se prevoziti uz predhodni dogovor i odobrenje prijevoznika.

    Prijevoznik ne garantira vremena naznačena u redu letenja, kao i u izdanoj karti.

    Letovi ne mogu kasniti zbog putnika koji stignu kasnije, te prijevoznik ne preuzima nikakvu odgovornost u takvim slučajevima.

    Putnik je dužan prijaviti se otpremnoj službi  na aerodromu polaska 2 sata, a NAJKASNIJE 30 minuta prije polaska aviona.

    Vrijeme naznačeno na karti je vrijeme polaska aviona.

    Obveza putnika je provjeriti rezervaciju i vrijeme leta za nastavak ili povratno putovanje najmanje 24 sata prije putovanja.

    Karta se može mijenjati i refundirati samo prema uvjetima tarife koja vrijedi za istu.

    Prijevoz elektronske opreme je dozvoljen u kabini, ali te aparate ne možete koristiti u kabini tijekom polijetanja i slijetanja, radi Vaše sigurnosti i sigurnosti drugih putnika, jer ometaju elektronsko navođenje aviona.

    Na domaćim i međunarodnim linijama svih avio kompanija pušenje nije dozvoljeno za cijelo vrijeme trajanja leta.

Kako do jeftine avionske karte

  1. Nikada ne tražite avio karte direktno u kompanijama jer će Vam one dati isključivo vlastitu ponudu, za razliku od agencija koje uvijek raspolažu informacijama svih mogućih avio kompanija.

    Nikada nemojte rezervirati kartu na dva ili više mjesta! Mnogi putnici su u zabludi da će biti sigurniji ako rezerviraju karte na više mjesta, ali u tom slučaju lako se može dogoditi da sustav automatski poništi sve rezervacije. Ukoliko bi do toga došlo, male su šanse da biste ponovo “uhvatili” karte po istim cijenama…već vjerojatno skuplje!

    Kupujte karte na vrijeme! Što znači na vrijeme? Ovo je pitanje na koje je teško dati pravi odgovor. Na svakom letu postoji veliki broj različitih klasa, a svaka od njih ima drugačiju cijenu. Ako se uzme u obzir da se uglavnom prodaju prvo jeftinije klase, logično je da će karta biti sve skuplja kako se približavate datumu putovanja.

    Kada naručujete avio karte, pokušajte osigurati što fleksibilnije termine i destinacije! U nekim situacijama cijena karte se može čak mnogostruko razlikovati, iako je samo jedan dan razlike u datumu letenja.

    Ako poslije pravljenja rezervacije, a prije kupovine karte dođe do promjene cijena, što je diskrecijsko pravo svake avio kompanije, dužni ste platiti kartu po novim cijenama. Tek kada kupite kartu zaštićeni ste od bilo kakve naknadne promjene u cijeni ili uvjetima putovanja. Na osnovi toga naša iskrena preporuka je da kartu platite čim prije, kako biste imali sigurnu cijenu!!!

    Ostanite u kontaktu! Ponekad avionska kompanija objavi posebne akcijske cijene i s tim letovima možete doći do jeftine avio karte. Zato se mi iz Fly Fly Travel-a trudimo da Vas na što više načina pokušamo obavijestiti o različitim akcijama i posebnim ponudama. Ako nas redovno pratite, povoljna karta Vam neće “pobjeći”.

Još nekoliko stvari koje će vam pojasniti put do jeftinijih avio karata:

KOLIKO KOŠTA KARTA DO…

Najčešće pitanje putnika na call centru agencije je –„Koliko košta karta do...Rima, Pariza, Toronta ili nekog njima željenog grada?“.Tada ja, kao agent, pitam putnika –„Kada želite putovati?“.Kada mi putnik kaže-„A što to vas uopće zanima?“, tada znam da će pod a) Putnik završiti razgovor psujući- „I vi mi se reklamirate kao jeftine karte..“, ili pod b) slijedi polusatna škola i obuka putnika o tome što je to zapravo avio karta, što je tarifa, i zašto na to njegovo najjednostavnije pitanje „Koliko košta avio karta do...?“ ima jako kompliciran odgovor.

Pokušat ću Vam to, dragi čitaoci, objasniti na nekom konkretnom primjeru.

Avio kompanija svoja sjedišta u avionu dijeli na tri klase: prvu, biznis i ekonomsku. Pošto ni jedan avion s polijetanjem iz Beograda nema prvu klasu, a biznis klasi mislim da nije mesto u ovom tekstu, mi ćemo pričati o onome što interesira 99.9% putnika, a to je ekonomska klasa. Sama ekonomska klasa se dijeli na par, pa čak i do 30-ak vrsta ekonomskih klasa. Pod vrstom naravno mislim na cijenu. Tako recimo trenutna najjeftinija JAT-ova cijena povratne karte za Frankfurt iznosi 49 eura plus sve ostale pripadajuće takse. Na današnji dan te su takse oko 10500 RSD, tako da bi DANAS ta karta iznosila oko 15.700 RSD. Slijedeća je karta 99 eura plus takse pa na kraju iznosi oko 25.600 RSD, pa 140,180,220 eura plus takse itd.

E sad, Jat određuje koliko će mjesta od mogućih 126 staviti u prodaju po cijeni od 15.700, koliko od 25.600…Naravno da bi svaki putnik htio kupiti upravo tu najjeftiniju, ali cijenu karte ne određuje ni sam putnik, ni agent ni sama avio kompanija u datom trenutku već tržište, tj. ako je Jat u prodaju pustio 10 mjesta po 15.700 RSD i sva su već prodana, to znači da možete "dubiti na glavi", ali za te datume sada najjeftinija karta iznosi 25.600 RSD  pa ako Vam je to skupo, promijenite datum putovanja.

To je razlog zašto se putnicima preporučuje da avio karte kupuju na vrijeme. Sama logika kaže da su veće šanse da recimo, od tih 10 najjeftinijih mjesta baš ja “zgrabim” jedno, veća 1. svibnja nego 1. lipnja, jer sam u tih mjesec dana dao šansu Peri, Miki, Žiki, a bogami i Dušanki da mi to jeftinije mesto ”maznu”.

Napominjem da je tih 10 mjesta primjer, avio kompanija može staviti i više i manje tih tzv. “promotivnih” karti po avionu. Također, napominjem da se više ne ljutite na svog avio agenta što Vam je karta skupa jer VI, PUTNICI, jedni drugima povećavate cijenu kupovinom karte tako što se avion sve više i više popunjava. Samim time odlaze najjeftinije, jeftine, povoljne, skupe pa na red dolaze veoma skupe, bezobrazno skupe i na kraju biznis klasa :).

Šalu na stranu, ali zapamtite, dragi moji osvajači neba, da nije najjeftinije uvijek i najbolje, jer većina promo karti nije podložna promjeni, čak ni uz doplatu, ili refundaciji u slučaju otkazivanja leta, tako da je nerijedak slučaj da tko ne plati na Drini, plati na ćupriji.

Za sve dodatne informacije možete nas kontaktirati preko stranice za kontakt, ili putem telefona 011 218 56 16

Nedobrovoljno rerutiranje - Preusmjeravanje

Kašnjenje leta može dovesti putnika u situaciju da nema dovoljno vremena stići na sljedeći let, da bude odbijen za ukrcavanje tj. da izgubi konekciju. Otkazivanje leta od strane avio kompanije također može zadesiti putnika. Nedobrovoljno rerutiranje je procedura koju avio kompanije predviđaju u takvim situacijama i podrazumijeva promjenu leta na bilo kojoj osnovi ( promjenu prijevoznika, promjenu vremena leta, promjenu destinacije, promjenu putničke klase ).

Rerutiranje, odnosno preusmjeravanje na alternativni let bi trebalo biti slično prvobitno planiranom letu. Ako putnik ima direktan let, avio kompanija može ponuditi let s presjedanjem na nekom od aerodroma u blizini i u tom slučaju avio kompanija snosi sve dodatne troškove. Ukoliko je čekanje na preusmjereni let duže, putnik ima pravo na obrok, osvježavajuće piće, telefon, smještaj itd, naravno, sve u skladu s dužinom čekanja. Putnik može biti preusmjeren na drugi let i skuplju klasu, ako je klasa po kojoj je putnik kupio kartu već zatvorena. U tom slučaju putnik dobiva punu uslugu skuplje klase i nema obvezu plaćanja razlike u cijeni klase. Preusmeravanje na nižu klasu obvezuje avio kompaniju da nadoknadi troškove. Nedobrovoljno rerutiranje je alternativa koju nude kompanije kada dođe do kašnjenje ili otkazivanje leta, ali se putnik uvijek može opredijeliti i za potpuni povratak kompletnih troškova.

Kašnjenje leta

Svako odgađanje polijetanja ili slijetanja najčešće je uvjetovano meteorološkim razlozima, tehničkim problemima ili gužvom na poletno - sletnoj stazi. Avio kompanija ima obvezu obavijestiti putnika o kašnjenju leta, a zaposlenik avio kompanije mora obavijestiti putnika o svim njegovim pravima u konkretnom slučaju.

Svako kašnjenje koje je manje od dva sata smatra se normalnim, pravno prihvatljivim i u tom slučaju avio kompanije nemaju nikave obveze prema putnicima, osim da ih o promjeni vremena obavijeste. Kod dužih čekanja, avio kompanije imaju obvezu zbrinjavanja putnika. Stupanj zbrinjavanja najčešće ovisi o dužini kašnjenja. Za kraća čekanja putnici mogu imati pravo na besplatan obrok, osvježenje, telefonski poziv. Duža čekanja mogu podrazumijevati hotelski smještaj, transfer od aerodroma i natrag, nadoknadu troškova ili preusmjeravanje puta.

Otkazivanje leta

Avio kompanije mogu otkazati svoje letove iz više razloga. Najčešci razlog je mali broj putnika na konkretnom letu, ali takvu službenu informaciju nikada nećete čuti, jer to sigurno nije u interesu avio kompanije. Pored toga, razlozi mogu biti tehničke prirode, zbog najavljenih vremenskih neprilika, štrajkova itd. Prava putnika u ovakvim situacijama su jasno definirana: potpuni povratak novca ili preusmjerenje na drugi let.

Najčešće promjene leta su već za sljedeći dan, ali se može dogoditi da naredni let bude nekog kasnijeg datuma. Kada je očekivano vrijeme polaska drugog leta najmanje dan nakon polaska koje je bilo planirano za otkazan let, putniku se može ponuditi hotelski smještaj, prijevoz od aerodroma do hotela, besplatni obroci i osvježavajuća pića, nekoliko telefonskih poziva, slanje faksa ili mailova. Putnici nemaju pravo na nadoknadu troškova, u slučaju kada su obavješteni o otkazu leta minimum dva tjedna prije planiranog polaska, i kada ponuđeno vrijeme polaska i dolaska na planiranu destinaciju značajno ne odstupa od prvobitnog. Također, avio kompanije nemaju obvezu nadoknaditi štetu putnicima u slučaju neplaniranih okolnosti, kao što su vremenske neprilike, vulkanske erupcije, poplave, zemljotresi, avionske nesreće, terorističke prijetnje i slično. U tom slučaju putnici imaju pravo samo na nadoknadu troškova ili preusmjeravanje puta.

Izgubljena ili oštećena prtljaga

Izgubljenom prtljagom smatra se ona prtljaga koja s polaznog aerodroma nije stigla na krajnju destinaciju. Prilikom čekiranja i predavanja prtljage, zaposlenik avio kompanije stavlja naljepnicu za njegovu registraciju. Naljepnice se mogu oštetiti ili mogu pasti tijekom sortiranja prtljage. Prtljaga može biti uslijed vremenskih neprilika ili ljudskom greškom poslana na pogrešnu stranu. To su najčešći razlozi odlaska prtljage na neželjenu destinaciju. U tom slučaju, uz priloženu avionsku kartu, putnik prijavljuje nestalu prtljagu na posebnim šalterima ( LOST LUGGAGE , LOST BAGGAGE, LOST AND FOUND ).

Nakon prijave, aerodromske službe na osnovi elektronskog zapisa naljepnice, veličine, oblika i sadržaja prtljage, itinerara, lociraju zagubljenu prtljagu. Prtljaga se najčešće pronalazi u roku od 24h i prvim letom šalje do krajnjeg odredišta. Zatim, podliježe strogoj carinskoj kontroli, kojoj ponekad mora prisustvovati i putnik, nakon čega se šalje na kućnu adresu, hotel ili mjesto boravka putnika.

U slučaju oštećenja ili gubitka prtljage, putnik ima pravo na odštetu koju mu isplaćuje avio kompanija. Maksimalna visina odštete je unaprijed utvrđena. Također, avio kompanije prihvaćaju refundiranje neplaniranih troškova kupovine neophodne garderobe, u slučaju da se putnik nađe na destinaciji koja nije njegovo mjesto prebivališta.